Elite Hotel Knaust · 15 Jun - 17 Jun · 2 Guests
Room 1
Adults
2
Children
0

Elite Hotel Knaust

Storgatan 13, 851 05 , Sundsvall
9.5 Excellent (124 reviews)

About this property

Check-in: 15:00
Check-out: 11:00
Treningsrom
HC-vennlig
Gratis WiFi
Restaurant
Smart-Tv
Minibar
Bar
Badstue
Kjæledyrvennlig
Vaskeritjeneste

Description

Elite Hotel Knaust ligger midt i hjertet av Sundsvalls vakre Stenstad mellom Sundsvalls to byfjell og ved sjøen. Det er gangavstand fra både bussen og jernbanestasjonen, og flyplassen ligger ca 20 minutter fra hotellet. 3,5 t fra Stockholm og 2 t fra Östersund kan du raskt nå Sundsvall med bil.

Hotel Knaust ble bygget i 1891 og er et av Sveriges mest kjente hoteller.  Knaust er best kjent for sin fantastiske hvite marmortrapp som møter gjesten ved inngangen. Mange er historiene om ville fester med knust porselen, fremtredende gjester og ikke minst hesten på trappen fra århundreskiftet, den tiden da Sundsvalls trekassetter levde lykkelige dager.  Hotellets 141 rom er lyse og hyggelige. Rommene har teppegulv eller parkett samt dusj eller badekar. Alle rommene har minibar, oppbevaringsboks, hårføner, strykejern og strykebrett og trådløs Internett-tilkobling. 

  • 141 rom
  • Dobbel rom og familierom
  • Bad med dusj eller badekar
  • Gratis Wifi
  • LED TV
  • Safe
  • Skrivebord
  • Hårføner
  • Vannkoker
  • Strykejern/strykebrett
  • Room service
  • Sauna
  • Gym
  • Sykkelutleie
  • Restaurant
  • Vaskeri service
  • Husdyr er tillatt mot et gebyr. Vennligst oppgi i kommentarfeltet ved bestilling dersom dere ønsker et dyrevennlig rom, da disse finnes i begrenset antall
  • Funksjonstilpassede rom er tilgjengelig
  • Parkering mot et gebyr
  • Røykfritt
  • 5 minutters gange til Casino Cosmopol
  • 11 minutters gange til Sundsvall sentralstasjon
  • 16 minutters gange til Himlabadet badeland
  • 16 minutters kjøring til Sundsvall lufthavn

Availability

Superior dobbeltrom med frokost

Sleeps 2

Superior double er et elegant rom med en innbydende atmosfære. Slapp av eller få tid til jobb, det er en komfortabel lenestol og en arbeidsplass. Her er det en komfortabel 2x90cm eller 160-180cm seng med behagelige puter for en god natts søvn. Badet har enten dusj eller badekar.

0
Total price for 2 Nights.
2396 NOK

Deluxe Double med frokost

Sleeps 2

Deluxe dobbeltrom byr på det lille ekstra – en følelse av luksus og livets gode. Rommet inviterer til avslapning, der hverdagen kan settes på pause i en komfortabel lenestol eller blant myke puter i sengen. Deluxe er et romsligere rom, innredet med arbeidsplass og stor garderobe. Bad med dusj eller badekar.

0
Total price for 2 Nights.
2545 NOK
Excellent 124 reviews
9.5

What guests said

Location
9.8
Facilities
9.4
Staff
9.6

See what they love

Kennet

30 April 2026
9.5

Gammalt men fint bibehållet och upprustat gammalt hotell. Priset via Hotellpremien obegripligt lågt.

Pirjo

04 January 2026
9.5

Toppen personal och fantastisk atmosfär . hmm kommer nog igen

Birgitta

24 November 2025
10

Fantastiska, vackra, välbevarade o anrika lokaler med mycket historia. Man förstår att det varit ett hotell bara för välbestält folk tidigare. Väl underhållet o fräscht hotell idag. Väldigt bra frukost!

Annette

24 November 2025
10

Vackert och känsla av lyxigt och centralt hotell

Explore the area

Please select one or more rooms you want to book

Mon 15 Jun - Wed 17 Jun (2 Nights)

You have selected a different number of rooms than what you searched for. Please change the number of rooms to add to basket, or redfine your search.

9.5 Excellent (124 reviews)

Categories

Location
9.8
Facilities
9.4
Staff
9.6

Customer Reviews

Anders

10 June 2026
10

Monica

04 May 2026
9

Kennet

30 April 2026
9.5

Gammalt men fint bibehållet och upprustat gammalt hotell. Priset via Hotellpremien obegripligt lågt.

Pia

04 January 2026
10

Pirjo

04 January 2026
9.5

Toppen personal och fantastisk atmosfär . hmm kommer nog igen

Lena

10 December 2025
10

Birgitta

24 November 2025
10

Fantastiska, vackra, välbevarade o anrika lokaler med mycket historia. Man förstår att det varit ett hotell bara för välbestält folk tidigare. Väl underhållet o fräscht hotell idag. Väldigt bra frukost!

Annette

24 November 2025
10

Vackert och känsla av lyxigt och centralt hotell

Rolf

17 November 2025
9

sirpa

10 November 2025
10

Fin stämning på hotellet. God frukost. Nära till det mesta.

Mats

02 November 2025
10

sirpa

16 October 2025
10

Monica

07 October 2025
10

Fint hotell. God frukost.

Tommy

06 October 2025
10

Lars

17 August 2025
10

Toppenbra på alla sätt och vis 😊

Bengt

05 August 2025
10

Jon

04 August 2025
10

Meget flott hotell pusset opp i gammel stil. Meget bra service og frokost.

Catrin

12 July 2025
10

Eva

08 May 2025
9.5

Tyvärr var sängen alldeles för mjuk för min rygg…! Men ett stort plus för möjligheten att ta av den framdukade frukosten vid vår tidiga avfärd från hotellet! 🥰

Ulrika

28 April 2025
10

Alltid lika välkomnande och trevlig personal. Fina rum, fantastisk frukost. Vi åker minst en gång per år hit.

Kent

26 February 2025
9.5

Annikki

17 February 2025
10

Riktigt god o innehållsrik frukost, sköna sängar och fantastisk miljö samt trevlig personal

Eila

13 February 2025
9

Lars

24 January 2025
10

Det var mycket bra och fin service på stället.👍👍😛

Tina Indergård

04 December 2024
10

Monica

02 December 2024
10

Fantastiskt att få bo i sviten på takvåningen!

Nils

29 November 2024
8.5

Trappan och Entredörren in till Knaust var imponerande !

Susanna

28 November 2024
9

Lite kallt på rummet när vi kom. Men vi frigjorde elementet från möbler och gardiner samt höjde termostaten lite så blev det varmare efter ett tag. Bra läge Trevlig personal Charmigt hotell Fantastiskt vackert innertak i frukostmatsalen

Carl Anders

24 November 2024
9.5

Erik

25 October 2024
10

Vackert anrikt hotell. Fantastisk miljö att vara i.

Jonatan

09 October 2024
9

Allt verkligen riktigt bra. Dock stort minus för en kaffemaskin på hela frukosten.var kö i 10 min till en maskin. Enklare variant att brygga kaffe i förväg och ställa ut i början av restaurangen?! I-lands problem, men enkelt att fixa😉

Martini

09 October 2024
10

Trevlig personal, stora rum , frukosten var det bästa jag har varit med.

Leif

06 September 2024
10

Erik

09 August 2024
10

Barbro

26 July 2024
9.5

Ett trevligt och bra hotell med fin service suverän frukost.

Bengt

06 July 2024
10

Trots att hotellet verkade fullbelagt fungerade frukostmatsalenperfektMycket trivsam miljö, bra centralt läge, nära bilparkering. Trevlig personal på alla nivåer.

Joakim

29 May 2024
10

Bra ordning och fräscht. Fin frukostbuffé och lokaler.

Anette

20 April 2024
10

Anne och Håkan

12 March 2024
10

Mycket trevligt hotell i centrum.

Anne

31 January 2024
10

Yrjö

10 January 2024
9

Christer

08 January 2024
9

bra service och trevlig personal

Ulla

23 September 2023
10

Maria Lind

20 September 2023
10

Bra läge mitt i stan. Fantastiskt miljö och intressant historia

Johan

13 September 2023
10

En klenod som måste upplevas. Den rymliga trapphallen i art deco, panelerade sällskapsrum; helt fantastiskt. Trevlig personal, god frukost. En pärla i Norrlands Vasastan.

Anita

08 September 2023
10

Gunnar

29 August 2023
8.5

Anrika Hotell Knaust med sitt berömda trapphus är en upplevelse i sig.

Elinor

29 August 2023
10

Fint hotell, med super trevlig och hjälpsam personal!

Susanne

29 August 2023
9.5

Anette

17 August 2023
10

Kjell

03 August 2023
10

Ann-christin

31 July 2023
10

Conny

30 July 2023
10

Toppen

Eva

26 July 2023
10

Anrikt hotell med den berömda trappan. Roligt att ha bott där. Bra rum och fantastisk frukost

ewa

25 July 2023
10

Fantastisk personal .Bra frukost

Tom

24 July 2023
8.5

Gudrun

20 July 2023
9.5

Fantastisk frukost, mycket trevlig personal. Entre'n inte så tillgänglig för personer med rörelseproblem

Roar

18 July 2023
10

Bruker alltid Elite Knaus hotel når vi er i Sundsvall og der er vi for det meste hvert år. Byen er så fin, stille og rolig. Hotellet kan vi ikke få fullrost, det er koselig, bra mat, mye historie og trivelig personal.

Jenny

16 July 2023
10

Fantastiskt hotell med gamla anor! Supertrevlig och proffsig personal. Kommer definitivt tillbaka!

Agneta

14 July 2023
9

Smala sängar och lite varmt

Bo

13 July 2023
10

Ett prisvärt och lite lyxigare hotell, trevlig personal och en frukost bättre än på många andra ställen

Lennart

12 July 2023
10

Ett anrikt hotell med mycket historia. Centralt beläget i den fina "Stenstan# i Sundsvall. Lugn och trevlig atmosfär och trevlig personal.

Anders

02 July 2023
10

Fantastiskt bea frukost:)

Anna-Karin

07 June 2023
10

Håkan

25 May 2023
9.5

Klassiskt hotell med vackra rum och allmänna utrymmen. Frukost i spegelsalen. Läge mitt i city med gågata och många restauranger.

Lena

03 May 2023
9.5

Stort fint rum med allt jag behövde, välstädat. Vänlig personal och underbar frukost :)

Ulrica

20 April 2023
10

Maria

19 April 2023
10

Margareta

15 April 2023
10

Ann

29 March 2023
10

Jannica

27 February 2023
10

EVA

19 February 2023
10

Trevligt hotell med ett varmt och välkomnande intryck. Nära till allt, lugn atmosfär och personal som är toppklass. Riktigt nöjd med min vistelse!

Samuel

13 February 2023
10

Maria

11 February 2023
10

Berit

08 February 2023
9

Samuel

16 January 2023
10

Caroline

09 January 2023
6.5

Hotellet var fint men rummet var slitet.

Helena

01 January 2023
10

Maria

24 December 2022
10

Emma

07 December 2022
8.5

Alldeles för många samtidigt i frukostmatsalen. Vi hade sett mest fram emot detta och det var bara stressigt och högljutt! Vänster säng var sned i mitten vilket gjorde att man rullade åt sidan.

lisette

01 December 2022
8.5

Väldigt kalla rum.

Louise

24 November 2022
6

lena

18 October 2022
10

Fantastiskt

Dan

05 October 2022
10

Christina

05 October 2022
6.5

Har bott där tidigare och då varit perfekt så detta besök är inte helt representativt. Rummet var dåligt städat och fick dåligt bemötande av receptionen när jag påpekade det. Mailade då till dem för en chans att rätta till men utan respons.

Oscar

03 October 2022
10

Mycket fint, klassiskt hotell. Stora rum, magnifik trappa, fin lounge mm. Rekommenderas vid besök i Sundsvall.

Hans

14 September 2022
10

Elisabeth

29 August 2022
9

Mycket trevligt hotell. Bra läge. Dock hade de missat att boka vårat rum. Hotellet hade fått mail från er som de ej åtgärdat. Vi bokade i god tid före så det var nog missat. Ordnade sig fort och vi var sedan mkt nöjda med våt vistelse.

Kjell

15 August 2022
8

Karin

07 August 2022
10

Hotell Knaust var en positiv upplevelse. Mycket trevligt hotell, bra rum och frukost.

Linn Hege

07 August 2022
8.5

Anna

05 August 2022
10

Magdalena

30 July 2022
9

Agneta

29 July 2022
10

Mycket fint hotell Trevlig personal Härlig frukost

bjørg

24 July 2022
10

Flott hotell med mange fine gamle interiør detaljer, midt i sentrum . Anbefales

Erik

16 July 2022
8.5

Inte handikappanpassat.

Ingalill

08 July 2022
10

Annika

30 June 2022
9

Barbro

17 June 2022
9.5

Så perfekt att bo mitt i centrum, utan biltrafik och dessutom på detta anrika hotell där man kan känna historiens vingslag! Mycket rent och fräscht med lugna färger. Stor och närande frukostbuffe'! Kan inte bli mycket bättre!

Susanne

17 April 2022
10

Andreas

16 April 2022
10

Lotta

10 April 2022
8.5

Ingrid

04 April 2022
10

Så fint rum. Så fantastisk frukost. Så bra läge för återbesök i min barndoms vackra stad

Sören

02 April 2022
10

Siv och Christer

20 March 2022
8

Inge

20 March 2022
9

Göran

06 March 2022
10

Mona

02 March 2022
10

Marie

27 January 2022
10

Fantastiskt vacker miljö!

Inger

22 January 2022
10

Mkt fint hotell med bra service och bra mat

Tore

13 January 2022
10

Helt ok bra frukost

Britta

12 January 2022
10

Lise-Lotte

11 January 2022
9

Trivsamt. Trevlig personal, god mat, Stämningsfyllt med Luciatåg på morgonen 13 december. Sköna sängar. Lagom julpyntat.

Barbro

31 December 2021
9

sirpa

27 December 2021
8

Härligt hotell med sköna sängar och bra kudde. Underbar frukost med allt man kunde önska.

Linda

12 December 2021
9.5

Ingrid

15 November 2021
10

Bernt

15 November 2021
7.5

Trist att det bara fanns ett täcke att dela på för två bokade personer. Särskilt när man upptäcker detta redan avklädd, duschad och klockan är nära midnatt. Det blev att sova under vinterjackorna för den ene av oss.

Carl-Axel

09 November 2021
10

Perfekt frukost och trevlig personal

Helen

06 November 2021
9

Hotellet var toppen Middagen blev inte som väntat. trodde den skulle vara på Hotellets restaurang men den var i Olearys restaurang.fick inte info om det. och när vi oom till restaursngen fanns inget bord bokat för oss fast jag fått der bekräftat.

Ann-Christin

02 November 2021
7

Jag tycker att när man passerat 60 år, bör/ska man få ett rum med dusch inte badkar. Även om vi för tillfället. är pigga i kroppen, så känns det onödigt att riskera halkolyckor.

Ann

22 October 2021
10

Eva

13 October 2021
10

Dan

10 October 2021
10